- Työ
- Työvoima- ja yrityspalveluiden hankinta
- Hankittavien työvoima- ja yrityspalveluiden esittely
- Yhteishankintakoulutus
- Mistä tarjouspyynnöt löytyvät?
- Hankintojen maksatus
- Palkkaturva
- Palkkaturvan saamisen edellytykset
- Hakemuksen määräaika
- Palkkaturvana maksettavat saatavat
- Palkkaturvan rajoitukset
- Hakeminen ja hakemuksen käsittely
- Palkkaturvan maksaminen ja työnantajan takaisinmaksuvelvollisuus
- Muutoksenhaku palkkaturvapäätökseen
- Konkurssipesän nopeutettu palkkaturvamenettely
- Usein kysyttyä
- Maahanmuutto
- Pakolaisten vastaanotto
- Pakolaisten vastaanotosta aiheutuvien kustannusten korvaaminen
- Ilman huoltajaa maahan saapuneiden alaikäisten vastaanotto
- Kiintiöpakolaisten vastaanotto pienissä kunnissa
- Kotoutuminen
- Kotoutumisentukena.fi
- Työvoiman maahanmuutto
- Etniset suhteet
- Työelämän kehittäminen
- Jatkuva oppiminen
Jatkuva oppiminen
Jatkuvalla oppimisella tarkoitetaan koko elämänkaaren aikaista, eri elämänalueille ulottuvaa oppimista.
Jatkuvan oppimisen uudistus sisältyy Suomen hallitusohjelmaan ja sen toteutus jatkuu yli nykyisen hallituskauden. Uudistuksessa tarkastellaan mm. koulutuksen tarjontaa, rahoitusta ja opintojen aikaista toimeentuloa. Uudistuksen linjaukset valmistuivat vuoden 2020 lopussa.
Jatkuvan oppimisen parlamentaarisen uudistuksen linjaukset (valtionneuvosto.fi)
Jatkuvan oppimisen uudistuksessa tarkastellaan kokonaisuutena työikäisten osaamista, koulutustarjontaa, toimeentuloa ja työelämän tarpeita.
ELY-keskuksilla on jatkuvan oppimisen alueellinen koordinaatiotehtävä
ELY-keskuksissa toimivat jatkuvan oppimisen koordinaattorit, jotka muodostavat valtakunnallisen verkoston. Yhteistyötä tehdään oppilaitosten, muiden palveluntuottajien, yritysten, kunnallisten toimijoiden, TE-palvelujen ja muiden sidosryhmien kanssa.
Tavoitteena on koota yhteen jatkuvan oppimisen toimijat ja palvelut, sekä ideoida ja edistää yhteistyössä uudenlaisia, asiakkaiden tarpeisiin vastaavia jatkuvan oppimisen kokeiluja.
Työelämä on muutoksessa
Työikäisen väestön tulevaisuuden osaamistarpeisiin vaikuttavia keskeisimpiä muutostekijöitä ovat globalisaatio, teknologinen muutos ja väestön ikärakenteen muutos.
- Teknologinen kehitys muuttaa merkittävästi joka kolmatta työtehtävää.
- Ammatteja katoaa, mutta myös syntyy uusille toimialoille ja toimintojen rajapinnoille.
- Uudet avautuvat työpaikat edellyttävät korkeampaa tai erilaista osaamista.
- Sekä työn tekemisen tapa että työympäristöt muuttuvat, mikä edellyttää uudenlaisia valmiuksia ja kykyä sopeutua muutoksiin.
- Itsensä työllistämisen uudet muodot lisääntyvät ja haastavat monelta osin perinteisen työelämän toimintamallit.
- Yleiset työelämätaidot kuten vuorovaikutustaidot, oman työn johtaminen, yrittäjyystaidot, digitaaliset taidot ja kestävän kehityksen taidot korostuvat.
- Ikääntyvien rooli työelämässä kasvaa.
- Väestökehitys edellyttää maahanmuuton lisäämistä.
Jatkuvan oppimisen uudistus tarvitaan
Nykytilanteen haasteina ovat palveluntarjonnan sirpaleisuus ja koulutustarjonnan heikkoudet vastata työelämän tarpeisiin. Osaamisen kehittämisen palvelut eivät hahmotu selkeästi kaikille kohderyhmille, kuten työnantajille tai työssä oleville.
Peruskoulun ja heikon taitotason varassa olevia on paljon, ja toisaalta taas osaamisen kehittäminen kasaantuu jo koulutetuille henkilöille, jotka osaavat koulutuspalveluja etsiä ja käyttää. Tarvitaan enemmän mahdollisuuksia koulutusten räätälöintiin ja joustaviin, työelämälähtöisiin sisältöihin sekä opiskelun mahdollistamiseen kaikille myös työuran aikana elämän eri vaiheissa.
Uudistuksen tavoitteita
Tavoitteena on yksilöiden osaamisen jatkuva kehittäminen ja yritysten kyvykkyyden lisääminen osaamisen, uudistumisen ja kasvun johtamisessa. Henkilöasiakkaille suunnatut osaamis- ja muut palvelut sekä yrityksille suunnatut yrityspalvelut nivotaan tiiviimmin yhteen.
Jos haluat keskustella jatkuvan oppimisen kokonaisuudesta tai kehittämisideoista, ota rohkeasti yhteyttä alueesi jatkuvan oppimisen koordinaattoriin.
Alueellista tietoa
Jatkuva oppiminen - Pohjois-Karjala
Jatkuva oppiminen on osa elinikäistä oppimista ja se voidaan määritellä työikäisten oman, tiimin sekä työyhteisön osaamisen kehittämiseksi. Meillä Pohjois-Karjalassa jatkuvaa oppimista edistetään yhteistyöllä. Yhdessä muiden verkostojen ja organisaatioiden kanssa saamme enemmän aikaan, jaamme tietoa, opimme toisiltamme ja kehitämme ratkaisuja ja palveluja.
Kaikki maakunnan oppijat, yritykset, työorganisaatiot sekä työikäiset hyötyvät meidän toiminnastamme jatkuvan oppimisen saralla. Palvelujärjestelmää uudistamalla varmistamme, että yksilöiden osaamisen kehittämisen ja työnantajien tarvitseman osaamisen tarpeet kohtaavat valtakunnallisesti ja alueellisesti.
Jatkuvan oppimisen verkostoteemat:
Vuosi 2022 on jatkuvan oppimisen teemavuosi Pohjois-Karjalassa
Meillä Pohjois-Karjalassa on vahvistettu toimijoiden yhteistyötä laajennetulla elinikäisen ohjauksen ja osaamisen koordinaatioryhmällä sekä yhteisellä tekemisellä muun muassa jatkuvan oppimisen teemavuoden puitteissa.
Teemavuoden tavoitteena on:
- Tuoda jatkuvaa oppimista, ohjausta sekä mahdollisuuksia ja palveluja tutuksi pohjoiskarjalaisille työikäisille ja työnantajille.
- Vahvistaa toimijoiden yhdessä tekemistä ja yhteiskehittämistä sekä Pohjois-Karjalan jatkuvan oppimisen rakennetta ja toimintamallia.
Teemavuoden toteutuksesta vastaavat eri organisaatioiden edustajista koostuvat teemaryhmät:
Jos kiinnostuit toiminnastamme/Jos kaipaat lisätietoja, ota yhteyttä!
Mari Nupponen, etunimi.sukunimi@pohjois-karjala.fi
Mari Suhonen, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi
Raisa Lappeteläinen, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi
Tuukka Arosara, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi
- Muokkauspäivä
- 10.6.2022
Alueelliset linkit
- Keski-Suomen Osaamisen aika -raportti • Tahtolauseiden ja toimenpiteiden käsikirja (pdf) Julkaistu 16.2.2022
- Jatkuvan oppimisen matkalla Keski-Suomessa - videoprojekti - eli miten päädyin videotuottajaksi -uutinen 23.9.2021
- Videot
Jatkuvan oppimisen matkalla Keski-Suomessa osa 1 (YouTube)
Jatkuvan oppimisen matkalla Keski-Suomessa osa 2 (YouTube)
- Jatkuvasta oppimisesta lääke tulevaisuuteen? (elykeskisuomi.blogspot.com)
- Jatkuvan oppimisen kyselyn raportti (pdf, 2 Mb)
Vuoden 2021 alussa toteutimme alueen toimijoille kyselyn koskien jatkuvaa oppimista ja siihen liittyvää toimintaa, mitä erilaiset toimijat alueella tekevät. Kyselyn avulla pyrimme kartoittamaan alueellisen tilanteen mahdollisimman laaja-alaisesti myös oppilaitos- ja koulutuskentän ulkopuolella. Kysely lähetettiin koulutuskentän lisäksi myös mm. alueviranomaisille, kuntiin, yritysten edustajille, erilaisille järjestöille, yhdistyksille, työpajoille ja hankkeille.