- Työ
- Työvoima- ja yrityspalveluiden hankinta
- Hankittavien työvoima- ja yrityspalveluiden esittely
- Yhteishankintakoulutus
- Mistä tarjouspyynnöt löytyvät?
- Hankintojen maksatus
- Palkkaturva
- Palkkaturvan saamisen edellytykset
- Hakemuksen määräaika
- Palkkaturvana maksettavat saatavat
- Palkkaturvan rajoitukset
- Hakeminen ja hakemuksen käsittely
- Palkkaturvan maksaminen ja työnantajan takaisinmaksuvelvollisuus
- Muutoksenhaku palkkaturvapäätökseen
- Konkurssipesän nopeutettu palkkaturvamenettely
- Usein kysyttyä
- Maahanmuutto
- Pakolaisten vastaanotto
- Pakolaisten vastaanotosta aiheutuvien kustannusten korvaaminen
- Ilman huoltajaa maahan saapuneiden alaikäisten vastaanotto
- Kiintiöpakolaisten vastaanotto pienissä kunnissa
- Kotoutuminen
- Kotoutumisentukena.fi
- Työvoiman maahanmuutto
- Etniset suhteet
- Työelämän kehittäminen
- Jatkuva oppiminen
Jatkuva oppiminen
Jatkuvalla oppimisella tarkoitetaan koko elämänkaaren aikaista, eri elämänalueille ulottuvaa oppimista.
Jatkuvan oppimisen uudistus sisältyy Suomen hallitusohjelmaan ja sen toteutus jatkuu yli nykyisen hallituskauden. Uudistuksessa tarkastellaan mm. koulutuksen tarjontaa, rahoitusta ja opintojen aikaista toimeentuloa. Uudistuksen linjaukset valmistuivat vuoden 2020 lopussa.
Jatkuvan oppimisen parlamentaarisen uudistuksen linjaukset (valtionneuvosto.fi)
Jatkuvan oppimisen uudistuksessa tarkastellaan kokonaisuutena työikäisten osaamista, koulutustarjontaa, toimeentuloa ja työelämän tarpeita.
ELY-keskuksilla on jatkuvan oppimisen alueellinen koordinaatiotehtävä
ELY-keskuksissa toimivat jatkuvan oppimisen koordinaattorit, jotka muodostavat valtakunnallisen verkoston. Yhteistyötä tehdään oppilaitosten, muiden palveluntuottajien, yritysten, kunnallisten toimijoiden, TE-palvelujen ja muiden sidosryhmien kanssa.
Tavoitteena on koota yhteen jatkuvan oppimisen toimijat ja palvelut, sekä ideoida ja edistää yhteistyössä uudenlaisia, asiakkaiden tarpeisiin vastaavia jatkuvan oppimisen kokeiluja.
Työelämä on muutoksessa
Työikäisen väestön tulevaisuuden osaamistarpeisiin vaikuttavia keskeisimpiä muutostekijöitä ovat globalisaatio, teknologinen muutos ja väestön ikärakenteen muutos.
- Teknologinen kehitys muuttaa merkittävästi joka kolmatta työtehtävää.
- Ammatteja katoaa, mutta myös syntyy uusille toimialoille ja toimintojen rajapinnoille.
- Uudet avautuvat työpaikat edellyttävät korkeampaa tai erilaista osaamista.
- Sekä työn tekemisen tapa että työympäristöt muuttuvat, mikä edellyttää uudenlaisia valmiuksia ja kykyä sopeutua muutoksiin.
- Itsensä työllistämisen uudet muodot lisääntyvät ja haastavat monelta osin perinteisen työelämän toimintamallit.
- Yleiset työelämätaidot kuten vuorovaikutustaidot, oman työn johtaminen, yrittäjyystaidot, digitaaliset taidot ja kestävän kehityksen taidot korostuvat.
- Ikääntyvien rooli työelämässä kasvaa.
- Väestökehitys edellyttää maahanmuuton lisäämistä.
Jatkuvan oppimisen uudistus tarvitaan
Nykytilanteen haasteina ovat palveluntarjonnan sirpaleisuus ja koulutustarjonnan heikkoudet vastata työelämän tarpeisiin. Osaamisen kehittämisen palvelut eivät hahmotu selkeästi kaikille kohderyhmille, kuten työnantajille tai työssä oleville.
Peruskoulun ja heikon taitotason varassa olevia on paljon, ja toisaalta taas osaamisen kehittäminen kasaantuu jo koulutetuille henkilöille, jotka osaavat koulutuspalveluja etsiä ja käyttää. Tarvitaan enemmän mahdollisuuksia koulutusten räätälöintiin ja joustaviin, työelämälähtöisiin sisältöihin sekä opiskelun mahdollistamiseen kaikille myös työuran aikana elämän eri vaiheissa.
Uudistuksen tavoitteita
Tavoitteena on yksilöiden osaamisen jatkuva kehittäminen ja yritysten kyvykkyyden lisääminen osaamisen, uudistumisen ja kasvun johtamisessa. Henkilöasiakkaille suunnatut osaamis- ja muut palvelut sekä yrityksille suunnatut yrityspalvelut nivotaan tiiviimmin yhteen.
Jos haluat keskustella jatkuvan oppimisen kokonaisuudesta tai kehittämisideoista, ota rohkeasti yhteyttä alueesi jatkuvan oppimisen koordinaattoriin.
Alueellista tietoa
Jatkuva oppiminen (Kaakkois-Suomi)
Työnantajia ja yrittäjiä haastateltavina eri toimialoilta Kaakkois-Suomessa
Kaakkois-Suomessa tunnistetaan työnantajien ja yrittäjien osaamistarpeita systemaattisilla toimialakohtaisilla selvityksillä. Osaamis- ja rekrytointitarpeiden lisäksi poikkileikkaavana teemoina ovat digitaalisuus ja kestävä ekologinen kehitys.
Tähän mennessä Kymenlaaksossa on kartoitettu:
- luovat alat,
- ICT-ala,
- matkailu- ja ravintola-ala,
- logistiikka-ala,
- sote/ikääntyvien palvelut,
- yksinyrittäjät toimialariippumattomasti
- elintarviketeollisuus
- energia- ja ympäristöala.
Etelä-Karjalassa on kartoitettu:
- liike-elämän palvelut,
- metalli- ja konepaja-ala,
- rakennus- ja kiinteistöala,
- matkailu ja tapahtuma-ala
- kaupan ala
- energia- ja ympäristöala.
Keväällä 2023 kartoitetaan Etelä-Karjalassa ICT-ala ja Kymenlaaksossa prosessiteollisuuden ala. Kartoitukset toteuttaa ELY-keskuksen työllisyyden, yrittäjyyden ja osaamisen palvelut -yksikkö tiiviissä yhteistyössä TE-palvelujen ja alueen oppilaitosten kanssa.
- Toimialakartoituksesta vuoropuheluun - Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan toimialokohtaisen ennakointikäytännön vaikuttavuuskartoitus (pdf, 7900 kt).
Jatkuvan oppimisen verkostotiimit Etelä-Karjalassa ja Kymenlaaksossa
Molempiin maakuntiin muodostuneet ELY-keskuksen koordinoimat jatkuvan oppimisen verkostotiimit ovat vakiinnuttaneet toimintaansa työllisyyden edistämisen verkostoyhteistyössä. Tiimit kokoontuvat kuukausittain alueiden toimialakartoitustyöhön liittyen, sekä tiimit käyvät ajankohtaista vuoropuhelua muuttuvasta osaamisen ilmiöstä, joka on tarkastelun keskipisteessä vallitsevassa työelämän murroksessa. Verkostotiimin aktiivisessa toimijajoukossa on edustajat alueen kaikista oppilaitoksista sekä ELY-keskuksen, TE-toimiston, maakuntaliiton, kauppakamarin ja alueen yrittäjäjärjestöjen edustajia.
Jatkuvan oppimisen verkostotiimiläisten kommentteja, koottu 22.3.2021 ja 25.3.2021
"Jatkuvan oppimisen tiimissä esiin tulleet alueelliset osaamisen tarpeet on hyvin pystytty huomioimaan Kaakkois-Suomen avoimen ammattikorkeakoulun koulutustarjonnan suunnittelussa. Tiimikokoukset ja niissä yhteinen asioiden käsittely, on luonut yhteistä ymmärrystä jatkuvan oppimisen koulutusten tuottajaverkostosta Kymenlaaksossa."
Pia-Mariana Toukkari, johtaja, jatkuva oppiminen, XAMK
"Etelä-Karjalan jatkuvan oppimisen tiimi on osoittanut lyhyessä ajassa tarpeellisuutensa ja hyödyllisyytensä. Tiimissä maakunnan keskeiset toimijat on koottu onnistuneesti yhteen suunnittelemaan, kehittämään ja toteuttamaan jatkuvan oppimisen edellyttämiä toimenpiteitä. Joutsenon Opistossa iloitsemme pääsystä mukaan verkostoyhteistyöhön, joka vahvistaa omaa rooliamme jatkuvan oppimisen tavoitteiden toteuttamisessa."
Ulla Huhtilainen, rehtori, Joutsenon opisto, Etelä-Karjala
Lisätietoja alueiden toimialakartoituksista ja jatkuvan oppimisen verkostotiimien toiminnasta
Kehittämisasiantuntija Tarja Kähärä
s-posti: etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi
Puh. 0295 029 248
- Muokkauspäivä
- 15.2.2023
Alueelliset linkit
- Voiko etätyötä tehdä siivousalalla? Blogikirjoitus, julkaistu 2.12.2022
- Keski-Suomen Osaamisen aika -raportti • Tahtolauseiden ja toimenpiteiden käsikirja (pdf) Julkaistu 16.2.2022
- Jatkuvan oppimisen matkalla Keski-Suomessa - videoprojekti - eli miten päädyin videotuottajaksi -uutinen 23.9.2021
- Videot
Jatkuvan oppimisen matkalla Keski-Suomessa osa 1 (YouTube)
Jatkuvan oppimisen matkalla Keski-Suomessa osa 2 (YouTube)
- Jatkuvasta oppimisesta lääke tulevaisuuteen? (elykeskisuomi.blogspot.com)
- Jatkuvan oppimisen kyselyn raportti (pdf, 2 Mb)
Vuoden 2021 alussa toteutimme alueen toimijoille kyselyn koskien jatkuvaa oppimista ja siihen liittyvää toimintaa, mitä erilaiset toimijat alueella tekevät. Kyselyn avulla pyrimme kartoittamaan alueellisen tilanteen mahdollisimman laaja-alaisesti myös oppilaitos- ja koulutuskentän ulkopuolella. Kysely lähetettiin koulutuskentän lisäksi myös mm. alueviranomaisille, kuntiin, yritysten edustajille, erilaisille järjestöille, yhdistyksille, työpajoille ja hankkeille.
Päivitetty: 15.02.2023